Egy facebook poszt jelenleg a legtöbbet használt hirdetési felület a különböző közösségi médiákban. Nagyon nagy szerepük van abban, hogy sikeresebbé tedd vállalkozásodat. Csak a Facebook-nak 2 milliárd felhasználója van az egész világon. Magyarországon is több mint 5 millió regisztrált tagja van. A 18-45 éves korosztály az aki a legaktívabb és legnagyobb százalékban használja, napi szinten ezt a médiaformát. Tehát egy facebook poszt kihagyása nagyon nagy felelőtlenség lenne. Szerintem ezek a számok magukért beszélnek és rávilágítanak arra, hogy miért nem engedheted meg magadnak, hogy vállalkozásoddal ne legyél jelen, ebben a virtuális telefonkönyvhöz hasonlító, elég népszerű “arckönyvben.
A facebook poszt pár aranyszabálya!
1. Első lépésként, hozz létre saját csoportot, vagy oldalt
Ahol követőid csatlakozhatnak, mert érdekli terméked, szolgáltatásod. A nyilvános, vagy zárt csoportoknak a legnagyobb előnyük az, hogy ott minden kiposztolt információ eljut minden taghoz. Ha a csoport mellett döntesz, érdemes a csoportnevedet nem a céged nevéről elnevezni, hanem csak legyen releváns a vállalkozásoddal. Pl. Orchidea Virágbolt, csoport neve legyen Orchidea kedvelők csoportja. Így tényleg csak olyan tagok lesznek akiket folyamatosan érdekel ez a téma. Így elég jól le tudod fedni a téged érdeklő közönségedet. Az üzleti oldalnak is megvannak az előnyei. Komolyabbnak hat vállalkozásodra nézve egy üzleti oldal, de ami a legnagyobb erőssége az az analitika. Hiszen az üzleti oldalad által megosztott minden facebook poszt teljes történését végig tudod követni, ezzel tovább fejlesztheted, sikeresebbé teheted üzleti oldalad és vállalkozásodat is egyben. Szeptember közepétől a facebook bevezette, hogy két azonos admin által kezelt csoport és oldal összekapcsolható, így a két felület előnyős oldalai is érvényesülnek. Ha később egy ütős írásodat, blogbejegyzésed szeretnéd minél több emberhez eljuttatni, akkor arra is van lehetőséged.
2. A facebook poszt legfontosabb része a tartalom!
- Kulcsszavat tartalmazó ütős cím! Egy jó cím eladja a könyvet. Itt is egy olyan cím kell ami felkelti az érdeklődést. Kíváncsivá teszi az embereket a facebook poszt további részére. A cím megírása után tedd fel magadnak a kérdést. Ez olyan cím amire te is rákattintanál? Ha bizonytalan a válaszod, akkor az még nem az igazi.
- Figyelemfelkeltő, tartalomhoz köthető kép! a címet és a hozzá tartozó képet, szinte egyszerre látja az olvasó. Fontos, hogy a témával releváns legyen, itt is megfogja az embereket valami benne és az sem szerencsés, ha egy képnek fontos részletei lemaradnak a facebook poszt-nál, mert a mérete nem ideális. Nagyon jó képszerkesztő oldalak vannak, ilyen akár a canva, ami ingyenes és ott külön facebook poszt kép sablon is van, amit saját kedvedre szerkeszthetsz.
- Lényegretörő bevezető. A bevezető szöveg is nagyon fontos, mert még az ami a poszt-ból látszik, akkor is ha nem nyitja meg, a látogató. Tehát ennek is olyan mondatokat kell tartalmaznia, ami kíváncsivá teszi az olvasót és arra ösztönzi, hogy megnyissa és ne görgessen tovább.
- Rövid 300 szavas tartalmas szöveg. A különböző közösségi médiákban ennél hosszabb szöveg nem kell, ez még az a hosszúság, ami a keresőoptimalizálás szempontjából is az optimális alsó határ. Az emberek pedig 3-5 percnél többet jövet-menet nem szánnak olvasásra. Nagyon fontos a tartalom. Ha olyan a tartalom ami trendi, aktuális, minél nagyobb rétegnek szól, az több embernek fog tetszeni és ezért több emberhez fog eljutni. Azt szívesebben osztják meg, sőt hozzá is szólnak, így megtöbbszöröződhet a látogatók száma és egyben a megosztásod sikere is.
3. Rendszeresen osszál meg valamit!
Legideálisabb naponta, de heti több alkalommal minimum kötelező. Minden közösségi média algoritmust használ, annak eldöntésében, hogy ki lássa, vagy ne lássa a megosztásodat hirdetésed. Te is biztos találkoztál már vele, mikor a google-ba beírtál valamit a keresőbe, majd később a facebookon is a hirdetéseknél pont abba a termékbe, reklámba botlottál. Az nem volt véletlen és a te posztjaid, hirdetéseid is így jutnak el az emberekhez. A megosztásokra is vannak ideálisabb időpontok. Reggel 7.00 – 9.00 óra, mindenki munkába megy, buszon, villamoson, metrón a telefonját babrálja, így sokkal több emberhez jut el ilyenkor egy megosztás. Majd a déli órák, a munkahelyi ebédidő miatt, ilyenkor is előkerül újra a mobil.Végül a vacsora utáni nyugi, 21.00 – 22.00 óra. Most gondolom mosolyogsz, de tényleg így van.
4. Készíts minden közösségi média platformra egy rövid profilleírást, hogy mivel foglalkozol.
Legyen egyértelmű és világos mindenki számára a területed, terméked, szolgáltatásod. A bejegyzésekben már külön nem kell erre kitérni, hiszen a profilodon jól látható. A mi esetünkben például: Weboldalkészítés gyorsan, könnyedén a Netre Veled magzinunk segítségével. Így ez az állandó szlogened, minden oldalon visszaköszön és a bejegyzéseket már csak az adott témára kell építeni. Nem mennek el ezzel, külön fölösleges mondatok.
5. Ha adunk, később, mi is kapunk.
Osszuk meg mi is ismerőseink és általunk kedvelt csoportok, oldalak bejegyzéseit, hiszen ők is azzal a céllal tették fel, hogy terjesszék. Az ismerősökét azért, hogy segítsünk nekik, autó, lakás eladásban, szolgáltatásuk népszerűsítésében. Az csoportok hirdetését, történetét azért mert azonosulunk vele, tetszik a bejegyzés, tanulságosnak találjuk, stb. Mindkét esetben olyan lépést teszünk, ami később meg is térülhet, hisz viszonzásul ők is megosszák majd a tiéd és jó érzés a másokon való segítés is.
6. Olyan dolgokat posztoljunk, aminek komoly hírértéke van.
- Aktuális és a másoknak hasznos információval szolgálhat. Ez a legfontosabb része a tartalommarketingnek is. Amit nagyobb világcégek már alkalmaznak és itthon is felütötte a fejét és egyre jobban terjed. Hiszen nem az az elsődleges cél, hogy eladjunk, hanem hogy először adjunk valami tudást olvasóinknak. Így kialakul egy bizalom köztetek és később ők lesznek a leghűségesebb vásárlóid. Tehát ezekben a posztokban a látogatókban felmerülő kérdésekre keressük és adjuk is meg a választ. A vásárlók szemével nézve is szimpatikusabb az, amikor ötletet, tanácsot kap tőlünk. És ő dönti el, hogy a vásárlónk lesz-e később. Ha jól alakítod a facebook posztjaidat, cikkeid hasznosak az olvasó számára, akkor előbb utóbb fogyasztóid lesznek. Mert nem minden esetben a termékedet kell hirdetned, amin ott fityeg az árcédula, mert itt most nem az a lényeg.
- Van arra is lehetőség, amikor kihagyhatatlan ajánlatra hívod föl a figyelmüket, hiszen olyankor is jól járnak, mert adsz nekik valamit. Akár kedvezményt, így pénzt spórolhatnak meg, de ha csak erről szólnak a posztjaid az nem tartalommarketing.
- A facebook poszt még szólhat feliratkozás toborzásról is. Ilyenkor fölajánlunk valamit cserébe, azért, hogy megadja e-mail címét. Lehet az e-book, letöltőlista, videó, termékminta. Nem olyan nagy dolog, de ahhoz nagy dolognak kell lennie, hogy fizetségül az adatait megadja nekünk. Mivel a facebook fal tele van velük, itt is valamit újítani kell, hogy kilógj a sorból.
7. Ha az emberek kérdeznek, minden esetben reagálj rá és tudásod szerint válaszolj nekik.
Ezzel tudatod velük, hogy figyelmet fordítasz rájuk és értékeled őket! Már csak azért sem érdemes kihagyni a válaszadást, mert ezzel is frissíted a posztodat, így még több emberhez el fog jutni a bejegyzés. A megjegyzés azt jelenti, tetszett az embereknek, mert időt fordítottak arra, hogy észrevételt tegyenek. A válaszadásunkban akár több információt is közölhetünk, a felmerülő problémára, de akár egy másik blogbejegyzésünket is ajánlhatjuk neki, ha releváns a kérdésére nézve, ezzel is új olvasókat szerezve. Sőt ha figyelünk, a kérdések ragyogó, új blogbejegyzés ötleteket is adnak! Sajnos lesznek rosszindulatú hozzászólások is, de fogd föl úgy, hogy mindenből tanulni fogsz. Hiszen a negatív hozzászólás lehet, hogy csak építő jellegű kritika. Ha pedig belefutsz egy troll-ba, akinek semmi sem jó, azon meg csak mosolyogva át kell lépni.
+1. Majd elemezd a bejegyzéseidet, az lesz az igazi tanulási folyamat neked.
A facebook poszt visszajelzéseiből, sikerességéről, az emberi reakciókról, minden konzekvenciát le fogsz tudni szűrni. Így ezeket az új információkat, már visszaforgathatod a későbbi megosztásaid és sikeresebb vállalkozásod felé. Hiszen az analitika a legfontosabb fejlődési folyamat része, mert ott fogod látni, melyik facebook poszt sikeresebb, mint a többi. Mert látod az analitikában, hány emberhez jutott el, hányan kattintottak rá, hányan reagálták, osztották meg. És én itt ezért ajánlom az üzleti oldalt inkább, mint a csoportot, mert ez egy óriási előny. És ha kielemezed, hogy az miben volt jobb, akkor a többi facebook írásodat is már erre építheted.
A közösségi média elvileg nem számít bele a google robotok által ellenőrzött algoritmusokba, azért mégis óriási szerepük van, egy sikeres vállalkozás eléréséhez. Mivel ezekkel a posztokkal nő az olvasók tábora és ezáltal a látogatóid száma a weboldaladon. Ezzel pedig értékesebb oldal leszel a google számára is, így előrébb kerülsz a helyezési listán. Láthatod, hogyha a facebook-nak és a különböző közösségi médiáknak kihasználod az előnyeit, meglovagolod a hullámait, akkor óriási sebességgel szelheted a habokat, a virtuális tengeren.